Results 1 - 10 of 45 (Sorted by date)
Peer-reviewed Article
In Sustainability
Author:
Victor
Silva
Fransisco
Contreras
Ryu
Koide
Given the effort to reduce greenhouse gas (GHG) emissions, understanding the consumption patterns that facilitate and support changes is essential. In this context, household food consumption constitutes a large part of society’s environmental impacts due to the production and solid waste generation stages. Hence, we focus on applying the Life...
Peer-reviewed Article
In 環境科学会誌
Author:
Tomohiro
TASAKI
Yasuko
KAMEYAMA
Toshihiko
MASUI
Kiyoshi
TAKAHASHI
Tetsuya
TSURUMI
Keishiro
HARA
Ryu
Koide
サステイナビリティ・サイエンスは21世紀の人類の存続にとっての重要な科学であり,2000年頃以降,その発展が行われるよう様々な試みが行われてきた。一方,2015年以降の環境政策は目指すべき社会ビジョンの更新を伴いつつ大きな展開を見せている。本稿では,そのような時代のニーズに適合したサステイナビリティ・サイエンスの展開を見据え,これまでのサイエンスの動向とサステイナビリティの概念の具体化の進展を確認したうえで,人間–地球環境システムの複雑性のもとでの理解と社会としての認知,社会目標の再考と将来継承性,人間–地球環境システムの転換の3つの観点から,人新世の時代におけるサステイナビリティ・サイエンスの展開を論じた。最終的にまとめた11の論点として,例えば,複雑な人間...
Peer-reviewed Article
In Sustainability
There is a growing recognition of the urgent need to change citizens’ lifestyles to realise decarbonised societies. Consumption-based accounting (carbon footprinting) is a helpful indicator for measuring the impacts of peoples’ consumption on climate change by capturing both direct and embedded carbon emissions. However, while carbon footprinting...
Policy Report
地球温暖化を産業革命前の水準から1.5°C以内に抑えるには、一人あたりのカーボンフットプリントを世界平均で現在の4.6tCO2e/年から2030年には2.5tCO2e/ 年に削減する必要がある。住宅、食、移動、製品の購入、サービス利用、レジャーの分野における消費量とエネルギー原単位の分析から、京都市に暮らす人々の暮らしに関わる平均的なカーボンフットプリントは7.0tCO2e/ 年であることがわかった。これは日本の全国平均(7.1tCO2e/ 年)よりやや低い水準であるが世界平均(4.6tCO2e/ 年)よりは多い。 7.0tCO2eから2.5tCO2eへのカーボンフットプリントの削減は、供給(生産)側と需要(消費)側の対策を組み合わせることで初めて可能となる...
Policy Report
地球温暖化を産業革命前の水準から1.5°C以内に抑えるには、一人あたりのカーボンフットプリントを世界平均で現在の4.6tCO2e/年から2030年には2.5tCO2e/ 年に削減する必要がある1。住宅、食、移動、製品の購入、サービス利用、レジャーの分野における消費量とエネルギー原単位の分析から、横浜市に暮らす人々の暮らしに関わる平均的なカーボンフットプリントは7.1tCO2e/ 年であることがわかった。これは日本の全国平均(7.1tCO2e/ 年)と同等の水準であり世界平均(4.6tCO2e/ 年)よりは多い。7.1tCO2eから2.5tCO2eへのカーボンフットプリントの削減は、供 給(生産)側と需要(消費)側の対策を組み合わせることで初めて可能となる...
Peer-reviewed Article
In Sustainability
Author:
Janet
Salem
Manfred
Lenzen
Current commitments in nationally determined contributions (NDCs) are insufficient to remain within the 2-degree climate change limit agreed to in the Paris Agreement. The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) states that lifestyle changes are now necessary to stay within the limit. We reviewed a range of NDCs and national climate change...
Discussion Paper
This Guidance Note, based on the experience of the Global Search for Sustainable Schools (GSSS), has been created to assist those interested in developing a programme to implement sustainable school projects at the sub-national, national, regional, or international level. To support the creation of this document, national coordinators and school...
Policy Brief
Author:
Luca
Coscieme
Bruno
Yamanaka
Fernanda
Iwasaka
Francisco
Javier Contreras Pineda
Flora
Lyn de Albuquerque Fujiwara
Victor
Alexsander Silva
Vimlendu
Kumar Jha
Ashim
Bery
Kuldip
Singh Sangwan
Kailash
Choudhary
Paul
Currie
Solophina
Nekasa
Jokudu
Guya
Pasicha
Chaikaew
Pongsun
Bunditsakulchai
Sittidaj
Pongkijvorasin
Michael
Lettenmeier
Jennie
Broman
Sumito
Shirane
Keiichiro
Tahara
Sayaka
Shinoda
Burcu
Tuncer
Francesca
Oberti
The concept of 1.5-degree lifestyles involves changes in household consumption for achieving levels of per person carbon footprint compatible with the 1.5°C target of the Paris Agreement (IPCC, 2018). This requires, on average, emitting the equivalent of 2.5 tons of CO₂ per person per year by 2030, and 0.7 tons of CO₂ per person per year by 2050...
Discussion Paper
Author:
Daniel
Babikwa
Humphrey
Bergraaf
Eang
Bun
Denise
Conselheiro
Jyldyz
Duishenova
Cleopas
Kantika
Thuy Ngoc
Kim
Socorro Leonardo
Patindol
Bridget
Ringdahl
The Global Search for Sustainable Schools (GSSS) has been carried out as one of the global initiatives under the SLE programme. The GSSS programme recognises the central role of education in creating the enabling conditions to achieve sustainable lifestyles within planetary boundaries. Education directly develops the leaders and innovators of...
Discussion Paper
Our lifestyles, through the impacts of our day-to-day activities such as eating, moving and commuting, heating and cooling our homes, taking work and care responsibilities, and so on, have become major threats to the sustainability of the environment. We are living beyond our ecological means and experiencing both very serious impacts on...