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神戸法學雑誌所収

脱炭素社会の構築には温室効果ガスの排出量を実質的にゼロとしなければならず、それは社会全体の構造的変革を視野に入れた課題であり、社会的な合意形成と政治的な意思決定を必要とする。その実現には将来の社会を担う若者の意見を考慮することが必須であるが、それを集約し、統合したメッセージとして社会や行政機関等に発信することは容易ではない。本稿では、こうした困難の背景を分析するとともに、実際に脱炭素社会の構築に向けた講義シリーズを大学で開講し、受講者とともにメッセージをとりまとめ、それを発信するに至った取組を振り返り、それを効果的に進めるための方策について考察する。

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The Young Leaders in Sustainable Transport 所収

This report was produced by Hirotaka Koike, a participant of the Young Leaders in Sustainable Transport in 2019.

Advocacy must help convince key players, such as development agencies, NGOs, all levels of government, and the private sector, that sustainable transport has the true potential to change the current development trajectory. However, a...

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URBANET所収

The significance of environmentally sound waste management for achieving sustainable consumption and production as well as a pollution free planet was one of the key priorities discussed at the recently concluded United Nations Environment Assembly (UNEA4) in Nairobi. Recognising the co-benefits of sustainable waste management to meet the...

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SRIDジャーナル所収

プロジェクト・マネジメントの枠組みとしてログフレーム(ロジカル・フレームワーク)が提案されて約半世紀が経つ。近年、新たな評価手法における潮流が出てきている。一つは、社会的インパクト投資の流れを踏まえたインパクト評価(Impact Evaluation)であり、プロジェクトの介入に帰属する成果を定量的に把握することを重視する。一方、アウトカム・マッピング(Outcome Mapping)に代表される質的評価においては、想定外または定量化できない経験知を把握することを重視している。さらに、変化し続ける状況の中でイノベーションを起こすためには、プロジェクトも状況から学び発展する必要があるとの考えから、そのような目的でプロジェクトを支援するための発展的評価(Developmental...

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産業と教育所収
著者:

2015年9月、ニューヨークにある国連本部で「国連持続可能な開発サミット」が開催され、「我々の世界を変革する:持続可能な開発のための2030アジェンダ」が採択された。あわせて、17の目標と169のターゲットからなる「持続可能な開発目標(SDGs)」が合意された。SDGsは、アジェンダを実現していくための実施計画の目標と位置付けられている。世界レベルにおいて、持続可能な社会づくりの最大の課題は人口の急増といえる。2011年に70億人を突破した世界の人口は、2050年には96億人にも達するともいわれている。人口が増加すると当然食糧や資源の需要量が増大する。また、一人ひとりの生活レベルの向上に伴い、一人当たりの資源・エネルギー消費量も増大していくだろう。一方、日本では農林水産業が衰退の一途をたどり...

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This commentary analysed UN Secretary-General Ban Ki-Moon's draft Synthesis Report on the Post-2015 Development Agenda. The report, announced on 4 December, sets the stage for the upcoming negotiations leading up to the Summit for the adoption of the post-2015 Development Agenda in September 2015.

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UNESCO World Conference on ESD (Education for Sustainable Development)” (*1) to consider a better future for our planet, will be held this November in Okayama and Nagoya, Japan. Future strategies will be discussed while reviewing the outcomes of the UN Decade of Education for Sustainable Development (DESD) (2005-2014) which comes to an end this...

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Miyagi University of Education Research Bulletin, Environmental Education Center所収
著者:

This commentary discusses education for sustainable development (ESD) in relation
to the state of the planet and a number of immediate challenges that are confronting its successful
implementation during the Decade of Education for Sustainable Development slated to come to an end
in 2014. They are the current economic crisis and its effect on...

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Miyagi University of Education Research Bulletin Environmental Education Center所収
著者:

This paper attempts a brief ‘update’ on the Regional Centre of Expertise (RCE) and
discusses particularly RCE Greater Sendai in light of its relevance to the Decade of Education for
Sustainable Development (DESD, 2005-2014) strategies set for the second phase to achieve the DESD
goals in the region. The discussion focuses on capacity building...